Dåb

Sådan gør du

Først skal I henvende jer til Kirkekontoret på telefon 4586 0097. Når dåben er aftalt med kirkekontoret, skal I tage kontakt til præsten for at aftale tid til dåbssamtale ca. en måned før dåbsdatoen.

Sognepræst Nina Raunkjær: 3085 5739 el. nra@km.dk
Sognepræst Le Klint: 3085 5737 el. lekl@km.dk
Sognepræst Kristian von Späth: 20891567 / 39621567 el. kvs@km.dk

Ifølge navneloven skal børn have et navn, som skal registreres, inden barnet er blevet seks måneder. Det kan ske på to måder: Enten i forbindelse med  navngivning ved dåb eller alene ved navngivning (se under fødsel)

Dåb

Dåb kan i Hørsholm Kirke foregå enten ved gudstjenesten om søndagen eller ved en dåbsgudstjeneste, som finder sted lørdage kl. 10.30. Ved dåben bliver barnet medlem af folkekirken. Familiestyrelsens lister over godkendte fornavne kan ses HER

Tilknytning: For at blive døbt eller få sit barn døbt kræves det, at I har eller har haft bopæl i sognet eller har særlig tilknytning gennem kirkelig handling. Hvis du er i tvivl, kan du kontakte kirkekontoret.

Efter aftale med dåbsforælderen sender kirkekontoret en mail med bekræftelse på dåbsdato og tidspunkt og med et link med en dåbsformular, hvor forældrene skriver barnets navne og faddernes navne og adresser og returnerer den. (ved afsendelsen bliver den sendt som sikker mail til sognets mailadresse)

Regler vedrørende faddere

• de skal være døbt i den kristne tro.
  • de skal være over konfirmationsalder.
  • der skal være mindst to og højst fem foruden forældrene.
  • den, der bærer barnet ved dåben (gudmor/gudfar), anses for fadder.
  • det er tilstrækkeligt, at der er to til stede. De øvrige kan således være indskrevne faddere uden at være til stede.
  • ​forældre kan indskrives som faddere, men i så fald skal der herudover være mindst to faddere til stede. spørger. I denne lille video fortæller sognepræst Louise Højlund om, hvad barnedåb er, og hvad du giver dit barn ved at døbe det. Klik HER for at se videoen.

Praktisk information

Parkering: Man kan parkere ved kirken i det omfang der er plads. Alternativt kan man parkere på parkeringspladsen ved Ridebanen.
HUSK  at tømme bilen for værdigenstande! Vi har mange problemer med tyverier.
Fotografering og filmning: Man må ikke fotografere under selve tjenesten, men ved indgang og udgang og efter dåben er der mulighed for at tage billeder.
Leje af Sognegården: Man kan leje salen i Sognegården til reception mod et gebyr på kr. 4.000 kr.
Al catering varetages af vores samarbejdspartner Ejby og Lindhardt Gastronomi, som kan kontaktes på telefon 25 14 18 57. se mere på ejbylindhardt.dk

Se video: Dåben åbner for et særligt rum
Hvis du er i tvivl, om dit barn skal døbes, kan det måske hjælpe at få noget viden om, hvad barnedåben er, og hvad du giver dit barn ved at få det døbt. Rustet med viden kan du træffte beslutningen på et oplyst grundlag, og så vil du også kunne forklare dit barn, hvorfor det er døbt eller ikke er døbt, den dag dit barn spørger. I denne lille video fortæller sognepræst Louise Højlund om, hvad barnedåb er, og hvad du giver dit barn ved at døbe det. Klik HER for at se videoen.

Læs artikel: Forældre skal turde træffe et valg om dåb
"Det hører med til forældrejobbet at tage stilling til dåben for sit barn". Det siger børnepsykolog Margrethe Brun Hansen i et interview til folkekirken.dk. "Siger man ja, bliver barnet del af et fællesskab fra begyndelsen". Klik HER for at læse hele interviewet.