Vielse/velsignelse

Sådan gør I

Først henvender I jer til Kirkekontoret på telefon 4586 0097. Det er tidligst muligt at booke vielse et år frem i tiden, altså  et år fra den dato man ringer.

For at blive viet i Hørsholm Kirke, skal mindst én af jer være medlem af folkekirken, og I skal have (eller have haft) bopæl i Hørsholm sogn eller have særlig tilknytning gennem kirkelig handling. Hvis du er i tvivl, kan du kontakte kirkekontoret.

Hvis du har bopæl i Hørsholm kommune, men ikke i Hørsholm Sogn, vil du blive viet af en af præsterne i det sogn, du bor i (Rungsted eller Kokkedal Sogn. Du kan se, hvilket sogn, du bor i på sogn.dk).

Har man boet i sognet, eller er en af parterne døbt eller konfirmeret i Hørsholm Kirke, eller bor en af parternes forældre i sognet, kan man bliver viet i Hørsholm kirke - dog mod et gebyr på kr. 3.000. Gebyret dækker delvist de personaleudgifter, som er forbundet med handlingen.

Indsend ægteskabserklæringen til bopælskommunen (blanket hertil fås fra siden www.borger.dk). Den skal afleveres senest 15 dage før vielsen til vielsessognet og tidligst 4 måneder før.

Fra Kommunen modtages en prøvelsesattest, som straks videresendes til Kirkekontoret sammen med navn og adresse på to vidner.

Før vielsen kontaktes præsten for at aftale tid for en vielsessamtale.

Navneændring på bryllupsdagen anmeldes til brudeparrets bopælssogn via www.borger.dk

Kirkelig velsignelse af borgerligt indgået ægteskab

Er I blevet gift på rådhuset, men ønsker en kirkelig velsignelse af jeres ægteskab, er I meget velkommen i Hørsholm Kirke under forudsætning af, at I bor i sognet eller har særlig tilknytning.

Pratisk information til alle par der skal vies i Hørsholm Kirke

Aftales med præsten og organisten.

Leje af Sognegården

Man kan leje salen i Sognegården til reception mod et gebyr på kr. 4.000 kr.
Al catering varetages af vores samarbejdspartner Ejby og Lindhardt Gastronomi ejbylindhardt.dk /  tlf.: 2514 1857 og skal aftales med dem.

Ris

Vi vil bede om, at I informerer jeres gæster om, at der ikke må kastes ris/fuglefrø/glitter/blomsterblade foran Hørsholm Kirke. Grunden til dette er, udover hensynet til fuglene, at vi ofte har flere vielser på den samme lørdag. Men man må gerne bruge sæbebobler.

Fotografering

Gæster og eventuelt fotograf er velkomne til at tage billeder af bruden, når hun går op ad kirkegulvet og af parret, når de er viet og går ned ad kirkegulvet sammen. Men under gudstjenesten og vielsen er fotografering ikke tilladt. Dette må I meget gerne informere jeres gæster om.

NB! Hvis I laver et salmeblad, vil det være en stor hjælp, hvis I skriver både det med fotografering og ris der!

Pynt i kirken

Vi skal nok sørge for blomster og lys på alteret. Hvis I ønsker små pyntebuketter i vaserne ved stolerækkerne, bedes I selv stå for det. Færdigbundne blomsterbuketter skal leveres til kirken en time før vielsen. Der er 28 vaser i alt og vaserne er ca. 10 cm høj og 1,5 cm i diameter.

Salmeblad

Hvis I ønsker at bruge salmeblad, bedes I trykke et eksemplar til alle gæsterne plus 10 stk. ekstra til personalet. Salmebladene skal afleveres i kirken senest en time før vielsen.